دكتر عاملی در دیدار معاون آموزشی وزارت بهداشت:

جداسازی آموزش پزشكی از بدنه آموزش عالی كشور، ما را در رتبه بندی آموزشی گرفتار مشكل كرده است

جداسازی آموزش پزشكی از بدنه آموزش عالی كشور، ما را در رتبه بندی آموزشی گرفتار مشكل كرده است به گزارش كنكوری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مطالعات میان رشته ‎ای در فضای علمی جهان اظهار داشت: دراین زمینه جداسازی آموزش پزشكی از بدنه آموزش عالی كشور، ما را در رتبه بندی آموزشی گرفتار مشكل كرده و ارتباط علوم پزشكی با سایر رشته های علمی را نیز با اختلال مواجه كرده است، می توان مسیرهای میانه ای را برای تقویت همكاری بین رشته ای فراهم آورد.


به گزارش كنكوری به نقل از ایسنا، دكتر سعیدرضا عاملی در دیدار بادكتر علی اكبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و تعدادی از مدیران این معاونت طی سخنانی اظهار داشت: این جای خوشبختی است كه با وجود جو ایران هراسی كه دشمنان ما به وجود آورده اند، كشورمان در زمینه پزشكی به مرجعیت علمی دست یافته و مورد اعتماد مردم منطقه و سایر كشورهاست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مطالعات میان رشته ‎ای در فضای علمی جهان افزود: دراین زمینه جداسازی آموزش پزشكی از بدنه آموزش عالی كشور، ما را در رتبه بندی آموزشی گرفتار مشكل كرده است و ضمناً ارتباط علوم پزشكی با سایر رشته های علمی را نیز با اختلال مواجه كرده است، می توان مسیرهای میانه ای را برای تقویت همكاری بین رشته ای فراهم آورد.
دكتر عاملی با اشاره به تجربه دانشگاه های مطرح جهان دراین زمینه اظهار داشت: تغییر ساختاری در این مساله هرچند مشكل است، ولی غیرممكن نیست.
لزوم توجه به نقش تكنولوژیهای جدید در علوم پزشكی
وی با تاكید بر ضرورت توجه به نقش تكنولوژیهای جدید در علوم پزشكی اضافه كرد: این فناوری ها، علوم پزشكی را متحول كرده و بخش عمده ای از این تحولات در حوزه سایر علوم مانند علوم كامپیوتر و... شكل گرفته است.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور افزود: متاسفانه جایگاه كشورمان در رتبه بندی های بین المللی علمی در بعضی حوزه ها چندان جالب نیست كه این مساله باید اصلاح گردد.
پزشكی باتوجه به دوفضایی شدن جهان گرفتار تحولات جدی شده است
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع "دوفضایی شدن جهان" اظهار داشت: صنایع مختلف و همچون پزشكی باتوجه به این دوفضایی شدن گرفتار تحولات جدی شده است.
وی با اشاره به تفاهم نامه همكاری میان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مركز ملی فضای مجازی اضافه كرد: باتوجه به تأثیر تكنولوژی های جدید در میرایی رشته های درسی، موضوع رشته های نوین و تاثیر پیشرفت های فناوری و همچون فناوری های فضای مجازی از موضوعاتی است كه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
تاكید بر اهمیت امنیت و ظرفیت "پایگاه های داده ها"
دكتر عاملی در ادامه سخنان خود با تاكید بر اهمیت ظرفیت "پایگاه های داده ها" «DATA CENTER» افزود: افزایش ظرفیت "پایگاه داده ها" و توجه به امنیت این پایگاه ها برای نگهداری اطلاعات حوزه علوم پزشكی لازم است.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور با اشاره به ظرفیت "پایگاه علوم استنادی جهان اسلام" «ISC» اظهار داشت: این مركز مهم علمی توانسته است تا با گسترش و تعمیق ارتباطات بین المللی علمی، روابط علمی خصوصاً در جهان اسلام را تسهیل كند و وزارت بهداشت می تواند از این ظرفیت استفاده بیشتری داشته باشد.
دكتر عاملی با اشاره به ضرورت استفاده از تجربه منطقه بندی آموزش پزشكی اضافه كرد: كوشش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در زمینه منطقه بندی آموزش پزشكی، باتوجه به ظرفیت ها و ماموریت های دانشگاه های علوم پزشكی یك الگوی مفید و قابل استفاده می باشد.
وی همین طور در انتهای سخنان خود با اشاره به موضوع "پرونده الكترونیك سلامت" و "توزیع مناسب پزشك در كشور" بر ضرورت استفاده از ظرفیت فضای مجازی دراین زمینه نیز اصرار كرد.
به گزارش مركز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دكتر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های پیش روی این معاونت ارائه كرد.
وی در این گزارش اظهار داشت: برمبنای تحلیل اسناد بالادستی، پروسه و برنامه های تحول در این معاونت ذیل عناوینی مانند آینده نگاری، دانشگاه نسل سوم، عدالت آموزشی، پاسخگو بودن، آمایش سرزمینی، اعتلای اخلاق حرفه ای، آموزش مجازی، نظام ارزیابی و آزمون ها، اعتباربخشی و تقویت زیرساخت ها دسته بندی شده اند.
راه اندازی مركز تحقیقات راهبردی آموزش پزشكی «نصر»
دكتر حقدوست اضافه كرد: در مورد تحقق مرجعیت علمی در حوزه آموزش پزشكی، مركز تحقیقات راهبردی آموزش پزشكی «نصر» راه اندازی شده و مشغول به كار است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: یكی از برنامه های این مركز ساماندهی كتب مرجع علوم پزشكی به زبان فارسی است و موضوع مدیریت استعدادهای درخشان هم از دیگر برنامه های مركز تحقیقات راهبردی آموزش پزشكی است. ضمن اینكه موضوع "سرآمدی" دانشگاه های علوم پزشكی در منطقه تحت پوشش این دانشگاه ها، هم در این مركز دنبال می شود.
وی با اشاره به برگزاری المپیادهای دانشجویی اضافه كرد: المپیادهای دانشجویی كه چند سال است راه اندازی شده، یك نهضت در بخش های مختلف مانند اخلاق پزشكی، هنر و پزشكی، فلسفه پزشكی و... به وجود آورده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی كرمان افزود: خودداری از گسترش تشكیلات و استفاده بهینه از تشكیلات و منابع فعلی هم از اهم برنامه های مركز تحقیقات راهبردی آموزش پزشكی است.
دكتر حقدوست اظهار داشت: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مركزی بعنوان "مركز توسعه آموزش" وجود دارد كه همچون وظائف این مركز توانمدسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشكی كشور است.
وی اضافه كرد: در زمینه "آمایش سرزمینی" ۱۰ كلان منطقه برمبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در كشور وجود دارد و بر طبق این الگو باید همه خدمات پزشكی در این ۱۰ كلان منطقه به صورت یكسان وجود داشته باشد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: بر طبق این الگو هر كدام از این كلان منطقه ها دارای ماموریت های ویژه ای هستند.
دكتر حقدوست در تشریح این مساله اظهار داشت: در مورد موضوعاتی مانند همگرایی علوم، محیط زیست و... هر كدام از این ۱۰ كلان منطقه باتوجه به ظرفیت اعضای هیئت علمی و توانمندی های خود دارای ماموریت های خاص هستند.
وی اضافه كرد: همین طور روند انجام ماموریت ها به دقت تحت نظارت است و برمبنای نتایج نظارت ها به این ۱۰ كلان منطقه امتیاز داده می شود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی در این وزارتخانه افزود: ما در تمام این ۱۰ كلان منطقه "مركز آزمون مجازی" راه اندازی كرده ایم و الان آزمون های ملی به صورت مجازی برگزار می گردد.
دكتر حقدوست در همین زمینه اضافه كرد: در بعضی از این ۱۰ كلان منطقه حدود ۸۰ درصد از آزمون های بخشی به صورت مجازی برگزار می گردد.
دانشگاه كرمانشاه پس از دانشگاه تهران؛ میزبان بیشترین تعداد دانشجویان خارجی است
وی اضافه كرد: یكی دیگر از ماموریت های این كلان منطقه ها جذب دانشجویان خارجی است و بعنوان مثال پس از دانشگاه تهران، دانشگاه كرمانشاه الان میزبان بیشترین تعداد دانشجویان خارجی است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: بمنظور بین الملی سازی آموزش پزشكی، تلاش شده تاهركدام از دانشگاه های علوم پزشكی كشور را به یك كشور خارجی متصل نماییم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی كرمان در بخش دیگری از این گزارش و در مورد اعتبار سنجی آموزشی اظهار داشت: در مورد اعتبار بخشی آموزشی یك پروسه تدوین شده و كارگروه مسئول این طرح، تمام دانشگاه های علوم پزشكی، بیمارستان ها و غیره را ۲ دوره اعتبارسنجی كرده است.
وی اضافه كرد: در این اعتبار سنجی ها برمبنای چك فهرست تهیه شده، دانشگاه ها و بیمارستان ها از لحاظ برخورداری از استانداردها و معیارها به دقت ارزیابی شده و نمره گرفته اند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: شفافیت مالی و نظارت بر تخصیص و هزینه كرد منابع هم یكی دیگر از كاركردها و ماموریت های مركز تحقیقات راهبردی آموزش پزشكی است.
دسته بندی فاكتورهای رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشكی
دكتر حقدوست با اشاره به فاكتورهای رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشكی اظهار داشت: این شاخص ها تحت عناوینی مانند دانشگاه پاسخگو، دانشگاه كارآفرین، دانشگاه فناور، دانشگاه دارای توسعه پایدار، دانشگاه مشاركت جو و... دسته بندی شده اند.
وی با اشاره به مطالعات بین رشته ای در حوزه آموزش پزشكی اضافه كرد: دراین زمینه یك سری اقدامات در وزارتخانه بهداشت انجام شده و یك سری اقدامات هم با همكاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دست انجام است. بعنوان مثال در بخش هوش مصنوعی و كاربرد آن در بهداشت و سلامت طرح های همكاری مشترك میان وزارت بهداشت و علوم در دست انجام است.
دكتر حقدوست در تشریح بخش های دیگر همكاری میان وزارت بهداشت و وزارت علوم اظهار داشت: همكاری مشترك در هیئت های ممیزه، نشریات علمی و... از سایر زمینه های همكاری مشترك میان وزارت بهداشت و وزارت علوم است.
وی با اشاره به بحث نگاه به آینده در آموزش پزشكی اضافه كرد: برآورد نیروی انسانی مورد نیاز تا سال ۱۴۰۴ یكی دیگر از اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت است و بر طبق مطالعات انجام شده و بادر نظر گرفتن منابع و ماموریت ها ما امروز می دانیم كه بعنوان مثال در سال ۱۴۰۴ به چه تعداد پزشك عمومی نیاز داریم.
به ازای هر ۱۰۰۰ شهروند حدود ۱/۲ پزشك داریم
معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: امروز نسبت استاد به دانشجو ۱ به ۱۱ است و همین طور امروز به ازای هر ۱۰۰۰ شهروند حدود ۱/۲ پزشك داریم.
دكتر حقدوست با اشاره به اختلاف های آماری نیز اظهار داشت: بنظر می رسد مشكل اصلی دراین زمینه نبود تعریف یكسان از معیارهای آماری است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی كرمان درانتها گزارش خود با اشاره به موضوع سهمیه های آموزشی نیز اظهار داشت: باید این سهمیه ها باتوجه به معیارهایی مانند عدالت آموزشی بازبینی و اصلاح شوند.
به گزارش مركز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این دیدار دكتر حمید اكبری قائم مقام معاون آموزشی، دكتر امامی رضوی دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشكی، دكتر آبتین حیدرزاده سرپرست مركز سنجش آموزش پزشكی، دكتر شهرام یزدانی رئیس مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكی، دكتر عطا پورعباس دبیر كمیته تحقیق و توسعه، دكتر محمد حسین آیتی دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشكی و دكتر حسین قنبری عضو شورای مشاوران و مسئول روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت و همین طور دكتر ناصر باقری مقدم دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، دكتر سید حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، دكتر ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و دكتر جواد محمدی مدیر كل دفتر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حضور داشتند.




منبع:

1398/12/20
18:23:00
5.0 / 5
1020
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور