دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

علوم انسانی در كشور ما تحقیر شده است

علوم انسانی در كشور ما تحقیر شده است به گزارش كنكوری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در كشور ما علوم انسانی سال ها تحقیر شد و نسبت به آن نوعی سطحی نگری وجود داشت كه با غلبه دانش یكپارچه ابهت علوم تجربی و جنبه تك نگاری علوم تجربی شكسته شد و نیازمندی علوم به یكدیگر با رویكرد بین رشته ای و دانش یكپارچه روحی و جان جدیدی گرفت.


به گزارش كنكوری به نقل از ایسنا، دكتر سعیدرضا عاملی طی سخنانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با اشاره به اینكه نیازمند تلاش در راه واقع-گرایی هستیم و دانش نیازمند به علاقه و اشتغال است، اشاره كرد: دانش، اگر مهر و محبتی كه متعلق به حوزه دانشی باشد را نداشته باشد، نمی تواند به موفقیت نائل شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همواره باید با نگاه به گذشته در حوزه علم و دانش، امروزمان را برای دستیابی به افق های آینده مدیریت نماییم.
عصبیت های ناشی از علم ویران گر است
وی اضافه كرد: عصبیت های جاهلانه را می توان با تحقق ارتباطات بین فرهنگی كم كرد چونكه از جهل برآمده است و با رفع جهل واقعیت ها پذیرفته می شود.
دكتر عاملی در ادامه اظهار داشت: عصبیت های ناشی از علم ویران گر است و شدیداً انكار را به همراه می آورد. شما نگاه كنید نزدیك به ۱۵ قرن نظریه ثابت بودن زمین كلودیوس تولمی كه در ۱۴۰ پس از میلاد عنوان شد بر جهان حاكم بود و در ۱۵۴۳ میلادی نیكلاس كپرنیك نظریه خورشید محوری را طرح كرد و اساس نظریه تولمی را زیر پرسش برد. در مقابل نظریه كپرنیك نزدیك به دو قرن مقاومت شد. اینجا حوزه علم است و مقاومت های پذیرش نظریه های جدید قسمتی از روند توسعه علمی بوده است.

وی اضافه كرد: ما خیلی از اوقات تلاش نموده ایم كه عصبیت های خودرا به هستی تحمیل نماییم، حال آنكه در واقعیت چنین مقوله ای وجود ندارد و یا این بازنمایی "همه واقعیت" نخواهد بود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینكه فهم همواره موانع اختلالی دارد، اشاره كرد: در حوزه علم و دانش می توان ۴ تجربه را متمایز نمود كه در چارچوب پارادایم یا الگوواره های علم طرح شده است.
وی در تبیین نخستین تجربه چهارگانه علم و دانش اظهار داشت: از زمانی كه علوم تجربی و تفكر دكارتی وارد حوزه دانشی شد با غلبه گفتمانی خود عرصه دانش را در یك مسیر معین محدود كرد و همین نگاه تجربی نیز وارد علوم انسانی شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه كرد: قطعیت یك عامل و به انحصار درآوردن علی در پیمایش های و تحقیقات علوم انسانی كه در غالب "مطالعات تاثیری" از آن سخن گفت شده است، جایگاهی ندارد و در نهایت می توان اظهار داشت كه میان دو پدیده رابطه ای معنادار وجود دارد نه آنكه به قطع بتوان فلان پدیده را عامل پدیده دیگری دانست.
وی با اشاره به سه تجربه دانشی دیگر تحت عنوان مطالعات بین رشته ای، شبیه سازی هستی و دانش یكپارچه، ابعاد دیگری از نگاه های علمی را تبیین كرد. ایشان در تبیین دانش یكپارچه اظهار داشت: دانش یكپارچه پس از دهه ۱۹۸۰ غلبه گفتمانی پیدا كرد كه معتقد می باشد رشته های دانشی باید به صورت چند رشته ای و با تعامل یكدیگر به پاسخ پرسش ها اقدام نمایند.
دكتر عاملی افزود: دانش یكپارچه با ایجاد مفهوم (Integrative Marketing Communication) IMC در زمینه بازاریابی ظهور پیدا كرد. در واقع بازار یاب های متوجه شدند در فضای رقابتی و تنوع كالاها برای فروش بیشتر نیازمند توجه به عوامل متنوع تر و بهره گیری از دانش های متنوع را نیاز دارند. پس در پرتو بازار یابی ارتباطی یكپارچه به سراغ فهم ماهیت بازار و نیازهای بازار رفتند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به الگواره شبیه سازی هستی اظهار داشت: با تمركز روی بحث شبیه سازی هستی(Bio- Mimetic) كه در درون علوم تجربی به وجود آمد. علت رفتن به سمت شبیه سازی هستی، شكست های علوم تجربی بود. در واقع یافته های علوم تجربی بقول پوپر از همان آغاز سوژه ابطال پذیری هستند. پس دانشمندان بدنبال روش یا روش های بودند كه خطای آن تحقیق را كم كند. پس به سراغ درك قاعده ها و قوانین هستی و شبیه سازی آنها رفتند.
وی اضافه كرد: این شكست در علوم تجربی منجر به كوشش برای دریافت قواعد هستی شد تا بر طبق قوانین تكوینی عالم طبیعت بتوان قواعد ثابت را كشف كرد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: باید پذیرفت كه خالق هستی تدبیری را برای عالم هستی در نظر گرفته است و قانون هستی نیز در امتداد همان تكوین الهی بوده، و در واقع شبیه سازی هستی یك نوع نزدیك شدن به منطق الهی در خلق هستی است.
وی اضافه كرد: ما با مسیری در علم حركت كرده ایم كه در نهایت بر این امر اذعان شده كه فهم پدیده ها نیازمند فهم چند رشته ای برای درك واقعیت ها است و برای درك واقعیت ها باید روشی را اتخاذ نمود كه ما را به واقعیت نزدیك كند.
دكتر عاملی در تبیین چهارمین تجربه تاریخی مسیر علم و دانش اظهار داشت: در دانش جدید وقتی وارد علم و تكنولوژی جدید می شویم، با عرصه متفاوتی روبرو می شویم كه به صورتی به وجود آمدن ماهیتی متفاوت از جهان فیزیكی را در چارچوب جهان مجازی را به همراه آورده است.
وی اضافه كرد: این وجود؛ جهان مجازی دارای منطق عددی و تابع منطق ریاضی است و بر طبق مدل كوانتومی تدوین شده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اشاره كرد: جهان مجازی این تصور را به همراه آورده كه آنچه از ذهن ما می گذرد صرفاً یك خیال انتزاعی نبوده می تواند در عالم مجازی تحقق پیدا كند.
علوم انسانی و علوم اجتماعی را باید بعنوان علوم مركزی جهان قلمداد كرد
وی اضافه كرد: ما امروز بیشتر از گذشته نیازمند درك جامعه هستیم و حتما علوم انسانی و علوم اجتماعی را باید بعنوان علوم مركزی جهان قلمداد كرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاكید كردكرد: به همان دلیلی كه معتقدیم امروز فرهنگ مبنا است و اقتصاد و سیاست تابع آن است، علوم انسانی و علوم اجتماعی نیز مبنا بوده علوم مهندسی و تجربی تابع آن خواهند بود. درك علم نیازمند دانش یكپارچه به نگاه مركزی به انسان است.
وی با اشاره به تحقیقی كه اخیراً توسط مؤسسه پیو(PEW) انتشار یافته است اظهار داشت: در مصاحبه ای كه از میان ۵۵۰۰ نفر از افراد جامعه آمریكا به عمل آمده است، مشخص شد كه نارضایتی اجتماعی از سطح طبقه محروم به سطح طبقه متوسط نیز گسترش یافته است.
دكتر عاملی اشاره كرد: علم و دانش اگر با هدف الهی و توحیدی گره نخورد، به درستی رشد نخواهد كرد و نتیجه آن ساخت ۱۲۰۰۰ كلاهك هسته ای خواهد بود كه حیات را می تواند در كره زمین نابود كند.
وی اضافه كرد: ما نیاز داریم تا با بازبینی در علوم، مسیر پیش روی علم و دانش را منتهی به سلامت و تعالی انسانی نماییم.
به گزارش مركز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این مراسم دكتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دكتر رضا داوری اردكانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.



1398/09/25
14:55:49
5.0 / 5
3091
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور