معاون وزیر بهداشت:

سهم نیروی انسانی علوم پزشكی در ۱۰ منطقه آمایشی مشخص می شود

سهم نیروی انسانی علوم پزشكی در ۱۰ منطقه آمایشی مشخص می شود به گزارش كنكوری معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: در ایام آینده سهم نیروی انسانی علوم پزشكی در ۱۰ منطقه آمایشی برای پنج سال آینده را مشخص می نماییم.



به گزارش كنكوری به نقل از مهر، دكتر باقر لاریجانی امروز در «همایش ملی آموزش پزشكی در افق ۱۴۴۴» در محل فرهنگستان علوم پزشكی كشور تصریح كرد: بر طبق این بُرش منطقه ای، نیازهای ملی مشخص شده و همه مناطق آمایشی علوم پزشكی كشور، جهت گیری پنج سال آینده خویش را مشخص می كنند.
وی با اشاره به سرمایه گذاری كه در كشور در زمینه آموزش پزشكی انجام شده است، اظهار داشت: خوشبختانه در حوزه توسعه یافتگی در رتبه خوبی قرار داریم اما هنوز در حوزه نوآوری نتوانسته ایم رتبه خوبی كسب نماییم كه یكی از علل آن، عدم هماهنگی حوزه های دانشی مختلف در كشور است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح كرد: آموزش عالی در كشور رشد وسیعی داشته و به مدد اقتصاد و توسعه نیروی انسانی، حالا ۵۵هزار پزشك عمومی در كشور در حال تحصیل هستند. ازاین رو افزایش ناگهانی نیروی انسانی علوم پزشكی امكانپذیر نیست و مقدمات و مؤخراتی دارد.
لاریجانی اظهار داشت: ما هم اكنون در گروه پزشكی به سمت رفع نیازهای كشور حركت كرده ایم اما در این راه با چالش هایی مواجه هستیم. با این حال، به مدد سیاستگذاری رهبر معظم انقلاب توانسته ایم در تولید دانش، سرآمد منطقه باشیم درحالی كه كشور ما با تحریم و جنگ روبرو بوده و شرایط راحت و آسوده ای نداشته ایم. به هر حال كسب رتبه ۱۷ دنیا در حوزه اكسوپوس، كار ساده ای نیست.
وی با اشاره به رشد ایران در بعضی از حوزه ها خاطرنشان كرد: ما بیشتر از جمعیت مان در تولید علم نقش داشته ایم البته این تنها یك شاخص است اما در حوزه هایی مثل بیولوژی ۱۲۰۰ درصد و در پزشكی ۹۰۰ درصد در یك دهه رشد علمی داشته ایم.
رئیس گروه آموزشی فرهنگستان علوم پزشكی تاكید كرد: در انسجام و تداوم برنامه ریزی ها ضعف داریم و اگر نقشه جامع علمی كشور و سند چشم انداز نبود، موتور محركه ای برای رشد علمی كشور وجود نداشت.
لاریجانی اضافه كرد: برنامه ریزی ما باید بر مبنای شواهد باشد، دیگر زمان تمایلات و نظرات شخصی گذشته است و نباید انتظار داشته باشیم كه گفتمان های علمی به صورت ناگهانی اثر خویش را بگذارند و بدون نقشه روشن، نمی توانیم به مرجعیت علمی برسیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب از جانب مقام معظم رهبری تصریح كرد: در این بیانیه سه نكته مهم برای حوزه آموزش پزشكی راهگشا است؛ اول مرجعیت علمی، دوم جهاد علمی و سوم علم نافع است.
وی بیان كرد: برای مرجعیت علمی باید آنقدر در یك مبحث كار نماییم كه همه به ما رجوع كنند و در این راه ضمن اینكه نقشه راه داشته باشیم، بر آن نقشه استقامت نماییم.
به گفته لاریجانی، در زمینه علم نافع می توان اظهار داشت كه آموزش پزشكی و بخصوص ادغام آموزش در خدمات، مهمترین كاربرد علم نافع است.
رئیس گروه آموزشی فرهنگستان علوم پزشكی افزود: در جهاد علمی كه مد نظر بیانیه گام دوم انقلاب است، ما باید دانشگاه ها را به سمتی ببریم كه استعدادها فكر كنند جایی برای پرورش آنها وجود دارد. ما خوشبختانه در حوزه پزشكی، مسیر درستی را در چارچوب بسته های تحول و نوآوری پیش گرفته ایم اما به منظور روزآمد شدن آنها مقرر است یك بازمهندسی در این نقشه تحول رخ دهد.
وی تاكید كرد: دانشگاه های علوم پزشكی باید نقطه تمایز خویش را مشخص كنند و برای مرجعیت علمی خود، یك نقشه راه ترسیم كنند.


منبع:

1398/08/21
14:45:57
5.0 / 5
3758
تگهای خبر: آموزش , پزشكی , تحصیل , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور